Olav, business consultant
De kracht van vragen
Wat mij bijblijft is mijn overtuiging dat we streven naar weten, we daarom vragen stellen en antwoorden zoeken, maar dat het de vragen zijn die bepalen wat we van de werkelijkheid te zien krijgen. Dat inzicht ‘sluimerde’ al ergens, maar is veel meer naar voren gekomen. Dat onderstreept voor mij het belang van kritisch beschouwen en vragen.
Sylvia, Trainer/ adviseur
Sterke opzet
Er is genoeg tussentijdse ruimte waarin zaken beoefend en gepraktiseerd kunnen worden. Mijn houding van ‘doen’ is meer denkend en onderzoekend geworden. De tafelredes vond ik mooi en waardevol.
Margriet, Beleidsadviseur ROC
Filosofische inbedding
De leergang is ingebed in het socratisch gedachtegoed; het gaat niet om het aanleren van foefjes. Die achterliggende filosofie en het onder deskundige en integere begeleiding praktisch oefenen van de socratische methode, maakten voor mij de leergang tot een succes. Het mooiste compliment is dat, in werk gerelateerde situaties, mensen om mij heen mij teruggeven dat ik anders in een gesprek zit.
Sonja, senior beleidsadviseur not for profit
Ontdekkingsreis
Ik ben deze opleiding gaan doen omdat ik anderen, zoals mijn collega’s, vragen wilde teruggeven in plaats van antwoorden. Om samen op ontdekkingsreis te kunnen gaan naar antwoorden en inzichten en daarbij vooral ook dieper en verder dan en buiten de gebruikelijke kaders te denken. Het is geen cursus die je even doet: je moet veel van jezelf geven – en kunnen ontvangen van anderen. De groep, de sfeer, de poëzie, de docenten, de dialoog, de schrijfsels: ik heb niet alleen vrije ruimte ervaren maar ook veel betrokkenheid, warmte, veiligheid, creativiteit en moed. En zo werd het niet in de laatste plaats een ontdekkingsreis naar mezelf.
Marianne, eindverantwoordelijk projectleider culturele sector
Tegengif
Het tussen de regels leren kijken, en de erkenning van zintuigen en poëzie als volwaardig onderdeel van de dialoog, is een goed tegengif tegen onze gangbare cognitieve en 'data driven' benadering van de wereld. Zonder onderzoek van de onderwaterdialoog zullen we het zichtbare topje van de ijsberg nooit kunnen doorgronden. Daarom is Scholing voor de Geest een zeer waardevolle cursus voor iedereen die daarin geïnteresseerd is.
Frank, manager beleid en ontwikkeling zorg
Nieuw perspectief
Het was voor mij een zeer goede leergang, waarin abstracties verbonden zijn met concrete situaties en vage gevoelens zijn gescherpt tot werkelijke knelpunten, ontdaan van sociale wenselijkheid of veronderstelde gezamenlijkheid. Het heeft me daadwerkelijk geholpen en tot een nieuw perspectief gebracht.
Met dank aan mijn groepsgenoten en de ongedwongen en stimulerende ondersteuning van Anne-Marie en Paulien.
Gerdie, Senior jurist Waterschappen
IK VOER NOOIT MEER ‘EEN ECHT GESPREK MET MEZELF’ ZONDER VRAAG
Als het meest waardevol heb ik de betekenis van het gebruik van taal ervaren. De ervaring van de kracht van precieze woorden en de kracht van de zoektocht om die woorden te vinden. Ik ben verliefd op wat een socratisch gesprek teweeg brengt bij de deelnemers. . Ik vind het geniaal om de groep in de namiddag te laten beginnen, het creëert afstand van de dagelijkse gang van zaken. Het draagt bij om zo snel mogelijk de vrije ruimte op te zoeken.