reacties van deelnemers op de leergang
Anna, Manager Faculteit Kunst en Educatie Hogeschool
Nieuw en inspirerend
Ik kijk bijzonder positief terug op de leergang waarin ik echt een verdieping heb kunnen maken op twee gebieden: het socratisch gesprek voeren met een groep en met mezelf. Het meest waardevol vind ik het verder doordenken op een situatie of kwestie en het op zoek gaan naar wat van waarde is. Leergang Scholing van de Geest heeft mij wijsheid en verdieping gebracht.
, Directeur / Eigenaar ICT bedrijf
Een openbaring
Ik vond alle oefeningen origineel en leuk. De ontdekking van Plato/Socrates was een openbaring voor mij. Je leert woorden geven aan je gedachten, je leert vragen te stellen in gesprekken. Ik sta veel meer dan vroeger in de vragende modus. ik heb het idee dat ik een bredere blik heb gekregen of misschien dat ik die bredere blik nu beter kan verwoorden.
Esther, Psychotherapeut
Verrassend (socratisch) avontuur waar iedereen zijn of haar voordeel mee kan doen
Een scholing die leidt tot nieuw denken/ nieuwe perspectieven / nieuwe taal. De verassingen die de dialogen opleveren, dat er altijd voor iedereen iets nuttigs aan is, dat er geen goed of fout is. Jezelf even uit de waan van de dag te halen. Bezig te zijn met een verdieping van de dingen waar je je al mee bezig houdt en je eigen ontwikkeling te maken/ te voelen.
Klaar, Fractievoorzitter gemeenteraad/professional in de zorg
Vrije ruimte
De leergang was voor mij een reis met een onbekende bestemming. Een bestemming waarvan ik intuïtief wist dat ik die wilde bezoeken, maar waarvan ik nooit een review had gelezen. Dat was ook wel een beetje angstig. Deskundige reisleiding bracht mij naar een panoramisch uitzichtpunt, waar ik zicht kreeg op mijn eindbestemming. De aard en sfeer van de feedback maakte dat ik groeide.
Heidi, projectmanager en coach onderwijs
Uitdagend, verrijkend, professioneel vormgegeven
De mogelijkheid om een dialoog te begeleiden was super. Vooral door de feedback die gegeven wordt. Ik ben zeer onder de indruk van jullie didactische kwaliteiten. Doelen waren helder, werkvormen afwisselend, voorbereiding uitstekend en jullie stonden open voor feedback en deden daar iets mee. Ik vond het heel knap hoe jullie mensen die even afhaakten bij bepaalde opdrachten op weg hielpen of een vervangende opdracht aanboden. Iedereen deed ertoe. (Hier kunnen veel docenten nog iets van leren ;-) Jullie zorgen niet alleen voor de inhoud maar gaven ook blijk van verantwoordelijkheid voor de voorwaarden (eten/gebouw etc.) De leestafel vond ik geweldig. En: ik zal blijven oefenen...
Sylvia, Trainer/ adviseur
Sterke opzet
Er is genoeg tussentijdse ruimte waarin zaken beoefend en gepraktiseerd kunnen worden. Mijn houding van ‘doen’ is meer denkend en onderzoekend geworden. De tafelredes vond ik mooi en waardevol.
Margriet, Beleidsadviseur ROC
Filosofische inbedding
De leergang is ingebed in het socratisch gedachtegoed; het gaat niet om het aanleren van foefjes. Die achterliggende filosofie en het onder deskundige en integere begeleiding praktisch oefenen van de socratische methode, maakten voor mij de leergang tot een succes. Het mooiste compliment is dat, in werk gerelateerde situaties, mensen om mij heen mij teruggeven dat ik anders in een gesprek zit.
Gerdie, Senior jurist Waterschappen
Ik voer nooit meer 'een echt gesprek met mezelf' zonder vraag
Als het meest waardevol heb ik de betekenis van het gebruik van taal ervaren. De ervaring van de kracht van precieze woorden en de kracht van de zoektocht om die woorden te vinden. En ik ben nog steeds verliefd op wat een socratisch gesprek teweeg brengt bij de deelnemers. Ik vind het geniaal om de groep in de namiddag te laten beginnen, het creëert afstand van de dagelijkse gang van zaken. Het draagt bij om zo snel mogelijk de vrije ruimte op te zoeken.